دسته‌بندی نشده

روش های نصب حفاظ روی دیوار بوته ای و حفاظ شاخ گوزنی

اتصال حفاظ شاخ گوزنی

روش های نصب حفاظ روی دیوار از نوع بوته ای و حفاظ شاخ گوزنی بسته به بستر کار، شرایط موجود و خواسته های کارفرما متفاوت می باشد.

به طور کلی می توان روش های نصب  حفاظ را با توجه به بستر کار تعریف نمود. که در این مقاله به شرح آنها خواهیم پرداخت.

روش های نصب حفاظ بوته ای و شاخ گوزنی با توجه به بستر کار:

در آماری نزدیک به 87 درصد حفاظ های نصب شده از سوی سامانه فروش کاوه بستر کار دیوارهایی با درپوش سنگی بوده و 10 درصد دیوارهایی با درپوش فلزی می باشد و 3 درصد باقی موارد خاص می باشد.

1) نصب محفاظ بر روی دیوار‌هایی با درپوش سنگی ( 87 درصد):

در  روش نصب محفاظ بر روی دیوارهایی با درپوش سنگی ابتدا سوراخ هایی با عمق 5-10 سانتی‌متر و به فاصله 1.5 متر از یکدیگر بر روی دیوار ایجاد شده و میخ هایی داخل این سوراخ ها کوبیده می شود.

در اصل برای نصب حفاظ ها اتصال بایستی به نقاطی صورت گیرد که استحکام بالایی داشته باشند (در این روش اتصال با دیوار صورت می گیرد) میخ ها بین دو میلگرد طولی که بیس حفاظ های شاخ گوزنی را تشکیل می دهند و از دو میلگرد طولی به موازات و فاصله 5 سانتیمتر از یکدیگر شکل گرفته قرار می گیرند و با وصله به طول حداقل 8 سانتیمتر که به صورت افقی روی حفاظ قرار می گیرد، میخ ها و حفاظ شاخ گوزنی به یکدیگر متصل شده و بر روی دیوار محکم می شوند.

روش فوق ابتدایی‌ترین روش و کم هزینه ترین روش برای نصب حفاظ شاخ گوزنی است ولی طی گذشت چند سال از ظهور این حفاظ ها فرصت هایی برای بهتر شدن آنها پدیدار شده که می توان بصورت مختصر به آنها اشاره کرد.

مثلا آب باران هنگام تخلیه شدن از روی دیوار ناگزیر راهی از بین حفاظ ها برای خود پیدا می کند و این یعنی مجاورت فلز و آب دشمنان دیرینه. یا مثلا عدم استحکام کافی یک میخ برای نگهداشتن حفاظ شاخ گوزنی که نصب بصورت دو میخه جایگزین اتصالات ابتدایی شده اند.

روش های نصب حفاظ بوته ای و حفاظ شاخ گوزنی

 ( حفاظ شاخ گوزنی )

2) نصب نرده شاخ گوزنی بر روی دیوار با درپوش فلزی (10 درصد):

در روش نصب نرده شاخ گوزنی بر روی دیوار با درپوش فلزی (10 درصد) با توجه به ضخامت درپوش فلزی روش نصب حفاظ شاخ گوزنی متفاوت بوده برای درپوش فلزی با ضخامت بیش از 2 میلیمتر می توان مستقیما حفاظ را بر روی درپوش نصب کرد اما در صورتی که ضخامت درپوش کمتر از 2 میلیمتر باشد جهت استحکام کافی باید حفاظ به دیوار زیر درپوش محکم شود که در مقاله بعدی تحت عنوان آموزش روش های نصب حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای بصورت مفصل بررسی خواهد شد.

روش های نصب حفاظ بوته ای

( حفاظ شاخ گوزنی )

3) نصب حفاظ شاخ گوزنی با بستر خاص (3 درصد):

منظور از نصب حفاظ شاخ گوزنی با بستر خاص (3 درصد)این است که در برخی از موارد درپوش بر روی دیوار محوطه نه سنگی است نه فلزی بلکه از متریال های دیگری استفاده شده مثلا کامپوزیت.

درچنین  مواقعی از یک سو خلاقیت هایی که کارشناس برای نصب طرح ریزی می کند بسیار تاثیر گذار است در اینکه حفاظ خیلی خوب نصب شود و یا خیلی افتضاح و از سوی دیگر شرایط موجود مثلا پستی و بلندی های دیوار، یا اینکه چه نقاط اتصال محکمی برای اتصال حفاظ شاخ گوزنی وجود دارد و از این قبیل.

اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد بصورت کلی حفاظ باید دارای بیس یا بن قوی و مستحکم باشد. به صورت کلی می توان گفت روش نصب در چنین مواقعی تقریبا شبیه به مواقعی است که درپوش فلزیست و ضخامت آن کمتر از 2 میلیمتر است.

تا به این جا چه فهمیدیم…

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد روش های نصب حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای با توجه به بستر کار تعیین می شود، همچنین در مورد دیوارهای با درپوش سنگی، دیوارهای با درپوش فلزی و یا موارد خاص به اختصار مطالبی بیان شد. در این مقاله سعی بر این است که این روش ها بعلاوه نکاتی راجع به برخی شرایط موجود و خواسته های کارفرمایان نیز بطور کامل بررسی شوند.

  • اجرای حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای بر روی دیوار با درپوش سنگی:

در اجرای حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای بر روی دیوار با درپوش سنگی سوراخ هایی به قطر 10 میلی‌متر و فاصله 1.5 متر از یکدیگر بر روی دیوار ایجاد می شود.[1]

سپس قطعاتی فلزی موسوم به چهار پهلو، به طول 15 سانتی‌متر به عنوان میخ داخل سوراخ ها کوبیده می شود تا زمینه اتصال دیوار و حفاظ شاخ گوزنی  مهیا گردد.

بعد از این اقدامات  حفاظ ها به بالای دیوار انتقال یافته و به صورتی که در تصویر شماره 1 نشان داده شده است، حفاظ و دیوار به یکدیگر متصل می گردند. ضمنا باید در نظر داشت که علاوه بر اتصال حفاظ ودیوار لازم است که خود حفاظ ها نیز به یکدیگر متصل شوند تا کلیه حفاظ ها بصورت یکپارچه درآیند. پس از اتمام نصب لگه گیری نقاط جوش خورده ضروری به نظر می رسد تا از زنگ زدگی در نقاط فوق جلوگیری به عمل آید.

اتصال حفاظ شاخ گوزنی و دیوار ( تصویر 1 )

[1] کارشناسان هنگام بازدید از محل پروژه بایستی به انشعاب کابل های برق شهری توجه داشته باشند که بصورت روکار یا توکار اجرا گردیده است، در صورتی که کابل ها و یا هر سیم دیگری بصورت توکار و داخل دیوارهای محوطه اجرا شده باشد بایستی توجه نمود که خطر برق گرفتگی و آسیب رسیدن به سیستم برق کشی وجود دارد.

مجری باید در نظر داشته باشد که هنگام سوراخ کردن براده های پلاستیکی بیرون می آید یا خیر، در صورت مشاهده باید بلا فاصله عملیات متوقف شده و نقطه دیگری برای ادامه کار انتخاب گردد.

نکته1:

شاسی کشی بالای درب پارکینگ و نفر رو:

به منظور زیبایی کار نیاز به شاسی کشی بالای درب ها ضروری به نظر می رسد. در مواردی که درب نفر رو و درب پارکینگ  با هم فاصله چندانی ندارند بهتر است شاسی کشی بصورت یکپارچه اجرا گردد، علت این کار خمش کمتر در طول دهانه می باشد که بصورت دیاگرام در تصویر شماره 2 مشاهده می گردد. ضمنا باید توجه داشت که وزن حفاظ به علت اختلال در باز و بسته شدن درب، به درب منتقل نشود بلکه به دیوارهای اطراف انتقال یابد.

نمودار تغییر شکل در تیرهای سراسری

( تصویر 2 )

نکته2:

دیوار های ممتد غیر یکنواخت:

منظور از چنین دیوارهایی: دیوار لغاز دیوار لغاز دیوار………. است، به گونه ای که ارتفاع دیوار ها کمتر از ارتفاع لغاز ها می باشد. در چنین مواردی هم می توان با شاسی کشی مساله را حل نمود و هم با ساخت حفاظ شاخ گوزنی در دو یا چند ارتفاع. باید توجه داشت کدام یک از موارد مقرون به صرفه تر از دیگری است.

1)شاسی کشی: در این روش باید فاصله بین لغازها و اختلاف ارتفاع آنها با دیوار اندازه گیری شده و نسبت به ساخت شاسی اقدام به عمل آید. در دهانه های بیش از 2.5 متر جهت جلوگیری از خمش بهتر است ارتفاع شاسی را افزایش داد.(تصویر 3)

اجرای حفاظ شاخ گوزنی در دیوارهای ممتد غیر یکنواخت

(‌تصویر 3 )

2)ساخت حفاظ شاخ گوزنی در ارتفاع های مختلف: در این روش با در دست داشتن اختلاف ارتفاع بین لغاز و دیوار می توان به زیبایی حفاظ ها را نصب نمود. به این صورت که مثلا اگر اختلاف ارتفاع لغاز و دیوار 30 سانتی‌متر باشد، با ساخت حفاظ در دو ارتفاع90 سانتی‌متر و 120 سانتی‌متر به گونه ای که حفاظ 90 سانتی‌متر روی لغاز و حفاظ 120 سانتی‌متر روی دیوار نصب می گردد.(تصویر 4) البته شرایط خاص تر نیز مانند تصویر ۵ وجود دارد که با در دست داشتن اختلاف ارتفاع ها می توان مساله را حل نمود.

حفاظ شاخ گوزنی دیوار لغاز دیوار لغاز

( تصویر 4 )

اجرای حفاظ شاخ گوزنی در دیوار های پلکانی3

( تصویر 5 )

نکته3:

دیوار های پلکانی :

جهت نصب حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای بر روی دیوار های پلکانی باید به این نکته توجه نمود که: پله ایجاد کردن در حفاظ نقطه ضعف بزرگی است.

در برخی از اصلاحات انجام شده از سوی سامانه فروش کاوه بنا به درخواست کارفرما اعلام شده که دقیقا از نقاطی که حفاظ بصورت پله ای اجرا شده سارقین توانایی عبور را پیدا کرده اند. علت این است که در دیوارهای پلکانی مثلا اگر اختلاف ارتفاع 30 سانتی‌متر باشد و حفاظ شاخ گوزنی نصب شده به ارتفاع 75 یا 90 سانتی‌متر باشد، فاصله مشترک بین حفاظ ها 40 یا 60 سانتی‌متر خواهد بود و عبور از حفاظ 40 سانتی‌متر و تا حدودی 60 سانتی‌متر حتی حفاظ شاخ گوزنی به راحتی انجام می گیرد.

حال پیشنهاد ما در جنین مواقعی حتی اگر کارفرمایان توانایی مالی برای اجرای حفاظ در ارتفاع های مختلف را داشته باشد این است که حداقل 1 متر و حداکثر 2 متر از حفاظ در نقاط پله ای بصورت شیبدار اجرا گردد.(تصویر 6 و 7)

نصب حفاظ روی دیوار شاخ گوزنی

( تصویر 6)

اجرای حفاظ شاخ گوزنی در دیوارهای پلکانی1

 ( تصویر 7)

2)اجرای حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای بر روی دیوار با درپوش فلزی به ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر:

در چنین مواقعی یا باید در پوش را سوراخ کرد و ادامه کار را مانند دیوار با درپوش سنگی انجام داد یا اگر تاکید بر سوراخ نکردن درپوش باشد باید از دیوار زیر درپوش مطابق با نکته آخر این مقاله عمل نمود.

3)اجرای حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای با درپوش فلزی به ضخامت بیش از 2 میلی‌متر:

در این روش اجرای حفاظ شاخ گوزنی بسیار آسانتر از مابقی روش ها است، به اینصورت که می توان مستقیما حفاظ شاخ گوزنی را بر روی درپوش جوش داد.

4)اجرای حفاظ شاخ گوزنی در شرایط خاص:

در صورتی که بستر اجرای حفاظ معمول نباشد و به صورت خاص اجرا شده باشد مثل کامپوزیت، می توان گفت که تا حدود بسیار زیادی روش اجرا شبیه اجرای حفاظ شاخ گوزنی بر روی دیوار با درپوش فلزی به ضخامت کمتر از 2 میلی‌متر است.

نکته4:

همیشه باید سعی نمود که حفاظ ها تا حد امکان به طول حداقل 4سانتی متر با یکدیگر همپوشانی داشته باشند.

نکته5:

لازم است همیشه حفاظ شاخ گوزنی نزدیک به بیرون یا لبه خارجی دیوار نصب گردد.

نکته6:

در برخی از موارد لامپ هایی به عنوان روشنایی بر روی دیوار تعبیه شده است که در چنین مواقعی چند روش وجود دارد:

1) در صورت امکان برچیدن روشنایی ها می توان مطابق با روش های گفته شده اقدام به نصب حفاظ نمود.

2) در صورت تاکید کارفرما برای حفظ روشنای ها اگر ضخامت دیوار آنقدر باشد که بتوان روشنایی را جابجا کرد ه و به کمی عقب‌تر انتقال داد به گونه ای که فضای کافی برای نصب حفاظ ایجاد شود میتوان روشنایی را جابجا کرده واقدام به نصب حفاظ نمود. و در صورتی که چنین امکانی وجود نداشته باشد میتوان با ساخت باکس هایی روشنایی را قاب نمود وبر روی این باکس ها، حفاظ را نصب نماییم.

3) می توان در روش دیگر با برچیدن روشنایی ها جهت فراهم کردن زمینه اقدام به نصب حفاظ شاخ گوزنی نمود و پس از اتمام کار با کار گذاشتن لامپ های LED در تمام طول حفاظ ها روشنایی را ایجاد نمود که اصطلاحا موسوم به نور پردازی حفاظ شاخ گوزنی می باشد.

(تصویر 8 و 9)

نورپردازی حفاظ شاخ گوزنی2

(تصویر 8)

نورپردازی حفاظ شاخ گوزنی

(تصویر 9)

مزایای نور پردازی حفاظ روی دیوار نصب شده:

  • ایجاد روشنایی
  • علاوه بر ایجاد روشنایی میتوان گفت نور پردازی حفاظ ها اشاره به تاکید بر امنیت ساختمان دارد که به صورت روانشناختی در اذهان تاثیر می گذارد.
  • در صورت قبول ریسک برای عبور از این حفاظ ها از سوی سارقین با وحود نورپردازی سایه آنها به اطراف منعکس شده وجلب توجه می نماید وبدین صورت هشدار بسیار مناسبی است برای وجود سارقین.

نکته7:

تخلیه آب باران از روی دیوار:

گرچه حفاظ های شاخ گوزنی و بوته ای تولید شده از سوی سامانه فروش کاوه با رنگ الکترواستاتیک درجه یک پوشانده می شوند، با این حال در برخی از موارد به خواسته کارفرما و در کل خالی از لطف نیست اگر برای تخلیه آب باران و ایجاد فاصله بین حفاظ شاخ گوزنی و دیوار چاره ای اندیشیده شود.

برای این منظور در مواردی که دیوار با درپوش سنگی است یا دیوار با درپوش فلزی به ضخامت بیش از 2 میلی‌متر، بهتر است برای ایجاد این فصل از پروفیل 20*40 به صول 20 سانتی‌متر بعنوان اسپیسر استفاده شود.

در صورتی که دیوار با درپوش فلزی و به ضخامت کمتر از 2میلی متر یا دیوار با بستر خاص باشد، باید یک قطعه C شکل ساخته شده از پروفیل 20*40 بعنوان فاصله انداز و همچنین پایه محکم استفاده کرد.

همواره می توانید برای دریافت سایر مقالات مرتبط با حفاظ شاخ گوزنی و حفاظ بوته ای به سایت اصلی سامانه فروش کاوه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *